Eerste dagen - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Nicole Ranke - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Nicole Ranke - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Februari 2014 | Costa Rica, Monteverde

Buenos noches allemaal!

We zijn nu alweer 2 dagen in costa rica en jeetje wat vliegt de tijd voorbij.
Tot nu toe is het allemaal eigenlijk heel vlekkeloos verlopen.

Vliegreis duurde laaaang, maar is allemaal goed gegaan.
We werden goed verzorgd en we mochten allemaal bij de overstap Amerika in dus wij hebben de bomschoenendreiging in ieder geval niet veroorzaakt.
Wel een paar keer door de bodyscan, vingerafdrukken afgeven, gefouilleerd, bevraagd in nederland, amerika en costa rica en we moesten verklaren dat we netjes onze belasting hebben betaald en geen dodelijke planten of beesten kwamen importeren. Dus ben nu volledig doorgelicht en legaal gebleken.
Ik was wel heel blij dat we de tassen niet eerst weer moesten uitchecken en weer inchecken in amerika. Dit ging allemaal automatisch dus konden even lekker de benen strekken.
Naar Atlanta was de vliegreis 10 uur en na een tussenstop van 3 uur hebben we nog 4 uurtjes gevlogen.

Rond een uurtje of 9 's avonds zijn we aangekomen in san jose.
Het is hier 7 uur eerder. Dit was meer wennen dan we hadden verwacht.
Met een taxi zijn we naar het eerste hostel toegebracht. Gelukkig is het openbaar vervoer hier ontzettend goedkoop, want we hebben hier toch te maken met grote afstanden.
Ik had ook wel weer een mooie stunt. In januari al eerste hostel geboekt en kom je op het laatste moment erachter dat je het een dag te laat hebt geboekt. Gelukkig na wat heen en weer gemail nog snel een extra nacht kunnen boeken, maar is ook weer echt een actie van mij. In ieder geval is het goed gekomen.

Hostel waren wel even wat probleempjes. Ze bleken overboekt te zijn. Hadden we uiteindelijk geluk mee want we kregen daarom een luxere kamer toegewezen. Ieder geval veel ruimte, met een eigen balkonnetje en eigen badkamer. Dus dat was even mazzel hebben. Na nog even onder de bedden gecheckt te hebben op spinnen zijn we als een blok in slaap gevallen.

Volgende dag zijn we san jose gaan verkennen en eerlijk gezegd, ik vond het wel een leuke stad!
Veel groen in de stad met parkjes en fonteinen op veel plekken.
Wel heel druk qua mensen en verkeer. De taxi's rijden je nog net niet van de sokken. En als mensen zeggen dat ik snel kan rijden, dan zul je hier helemaal je ogen uitkijken. Ze rijden hier als loco's (idioten). Links inhalen, de toeter is je beste vriend en van minder dan 90 km per uur hebben ze hier nog nooit gehoord.

Ook het weer hadden we goed mee. Eerste dagje was 25 graden met een strakblauwe hemel en weinig vochtigheid in de lucht.
Ieder geval een mooie reden om even een lekker terrasje te pakken met een cocktail en wat nachos.
Er zijn ergere dingen:)
Toen we weer terugliepen naar het hostel vlogen de parkieten je om de oren bij een parkje dus ik voelde me ook direct in de tropen. Is leuk om te zien!

Het eten was even iets moeilijker te vinden. Je zou denken dat er allemaal leuke restaurantjes te vinden zouden zijn, maar dat viel zwaar tegen. Ze leven hier als het ware van fastfood. Ik heb nog nooit zoveel hamburgertenten bij elkaar gezien.
Na heel veel zoeken uiteindelijk een lekker steakrestaurant gevonden waar we natuurlijk allemaal een salade bestelden;)

Naja na het eten waren we alle vier totaal kapot en aangezien we de volgende ochtend om half 7 weer klaar moesten staan voor de bus zijn we maar iets vroeger gaan slapen.

Vroeg in de ochtend met alle tassen met de taxi naar de busterminal gereden. Met alle bijna aanrijdingen natuurlijk inbegrepen. Hadden het hart allemaal in de keel zitten na een kwartiertje bij die gozer in de auto.
Ze zijn allemaal wel heel aardig, maar. Dat rijden kunnen we nog niet aan wennen.
Hierna konden we ons klaarmaken voor een 4 uur durende busreis op verharde en onverharde wegen door de bergen heen.
Ik kan alleen maar zeggen, costa rica is echt schitterend!
Overal groene velden en bossen met bloemen in alle kleuren.
We zaten met 35 graden in de bus, maar met het raam open was het goed toeven.
We hebben ons vergapen aan alle mooie uitzichten en dan te bedenken dat we heb beste nog lang niet gehad hebben.
Eenmaal in santa elena/ monte verde aangekomen eerst het hostel opgezocht wat we geboekt hadden.
Superleuk plekje en lekker centraal. Vriendelijke mensen die je overal bij willen helpen.
Helemaal niets over te klagen. Nadat we ons een beetje opgefrist hadden hebben we maar eens goed bekeken wat we wilden gaan doen, want het vervoer is misschien goedkoop..... De excursies dus echt niet.
Uiteindelijk is de keuze gevallen dat we vandaag een night trip hebben geboekt en morgen een canopy tour gaan doen waarbij we even wat adrenaline verzamelen door met 70 km per uur aan een touw over het regenwoud te zoeven.
Nu al zin in !
Tevens morgen een toer over de skybridges en vogels en beesten spotten bij daglicht. Het zijn de nevelregenwouden dus dat wordt vast een mooi plaatje!

Vanavond hebben we de night tour al gedaan.
Al heel wat mooie en enge beesten kunnen spotten, zoals apen, luiaarden, vogelspinnen, slangen, neusberen en kikkers.
Ik snap niet hoe die gidsen die beesten zo snel kunnen spotten maar het was wel een geslaagde avond.
Echter heb ik hier wel begrepen dat ik zogenaamde konijnenholletjes hier zoveel mogelijk mijd aangezien dat hier dus holen zijn voor joekels van tarantula's.

Nou tot zover even een verslagje van de eerste dagen.
Foto's zal ik er zo snel mogelijk ook opzetten.
Tot over een paar dagen maar weer!

• 22 Februari 2014 - 08:40

Hermi Steller:

je schrijft leuk, en die planning van een hostel , zoals die chauffeurs uit de bocht kunnen vliegen, dit is nicole in de bocht!
    ha,ha
    heel veel plezier meid!