Nürnberg - Reisverslag uit Neumarkt, Duitsland van Nicole Ranke - WaarBenJij.nu Nürnberg - Reisverslag uit Neumarkt, Duitsland van Nicole Ranke - WaarBenJij.nu

Nürnberg

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 Februari 2008 | Duitsland, Neumarkt

We zitten nu al weer een week in Neumarkt en ik moet zeggen de tijd gaat wel snel als je aan het werk bent.
Ben nu al 3 dagen op de afdeling en leer er steeds meer bij. Ik kan ondertussen al zelfstandig temperatuur, bloeddruk en pols meten en ben langs de mensen gegaan om ze op de weegschaal te zetten. Ook heb ik ondertussen al iemand zelfstandig gewassen en heb bij iemand de mondverzorging gedaan. Verder maak ik zelf de druppels van de mensen klaar, breng het eten rond en help waar nodig is. Ook heb ik donderdag voor het eerst onder begeleiding iemand opgenomen. Dit ging wat stuntelig, maar dat wordt wel beter wanneer ik de taal nog wat beter beheers.
Vrijdag waren we vrij en toen hebben we na een lekker uitslaapochtendje naar Nürnberg te gaan.
Dat is niet zo ver van Neumarkt maar toch genoeg om de trein te pakken. Om 1 uur kwamen we op het station en we kregen al meteen de mededeling dat we de kaartjes uit het automaat moesten halen want een dagticket was niet mogelijk.
Naja wij naar het automaat en hebben daar een kaartje opgehaald.
Dat vind ik wel vreemd in Duitsland dat voor het ene stuk wel kortingen gelden en voor een ander traject betaal je de volle prijs. Naja dat was dus bij dit stuk ook het geval, maargoed we wilden toch heen. Toen we in Nürnberg kwamen deed ons dat al meteen een beetje denken aan Amsterdam met zijn trams en metro's en niet te vergeten de drukte van auto's. Het zag er in het begin niet zo super uit, maar eenmaal in het centrum was het heel gezellig. Een erg groot winkelcentrum met allemaal leuke stalletjes. Dus dat werd shoppen geblazen. Wat wel mooi was om te zien was dat we iedere 20 meter zo'n beetje of een buckwurstkraam tegenkwamen of een brezelkraam. Van die gevlochten broodjes.
Ik snap niet dat die Duitsers niet met al die kraampjes nog zo mager kunnen zijn. Dan heb ik het met name over de vrouwen. Want voor die kraampjes staan altijd lange rijen. We hebben verder weer een rolletje vol aan foto's geschoten en ik beloof dat ze deze week nog allemaal op internet komen te staan.
Een collega van marieke had gezegt dat Nürnberg geen mooie stad was, maar deze stad heeft ook echt wel zijn charmes. Zo zagen we een paar van die mooie kerken van de buitenkant en waren der van die schattige marktpleintjes. Echt typisch duitse winkeltjes en natuurlijk de Italiaanse ijssalons. Ook zagen we boven op een heuvel een kasteeltje staan en dat konden we natuurlijk niet voorbij laten gaan en zijn even gaan klimmen om een kijkje te nemen. Echt een super uitzicht had je daar over de hele stad en het kasteel was jammer genoeg wel gesloten omdat het al 5 uur was geweest, maar we hebben daar nog wel een fotosessie gehouden.
Wat dat betreft heeft Nürnberg echt wel heel mooie plekjes, maar we hadden niet zo veel tijd om alles te ontdekken dus we komen daar vast nog wel een keer weer. We zijn er ieder geval nog niet op uitgekeken. Volgende keer iets vroeger uit onze bed. Toen we weer terugkwamen met de trein hebben we nog even op internet rondgehangen en natuurlijk ook getelefoneerd. Ben blij dat de vaste telefoon niet zo duur is want die gesprekken heb ik wel nodig om me even de vertrouwde stemmen weer te horen.
We waren van plan om verder vroeg te gaan slapen want de volgende planning zou zijn dat we naar Regensburg gaan om te gaan stappen met wat andere regensburggangers. Ik ben benieuwd.
Liefs Nicole

  • 26 Februari 2008 - 05:12

    Eelke:

    Hai Lieverd.

    Je hebt wel leuk dagje gehad lees ik wel In Nurnberg. Hoop dat je nog meer van zulke dagen krijgt.

    Groetjes en kuss. van mij

  • 27 Februari 2008 - 22:11

    Hans:

    Hoi Nicole,

    Hoe is het in het verre Neumarkt?
    Ik heb van mama Ineke gehoord (ja, we roddelen flink) wat je nu al allemaal in het ziekenhuis moet doen. Het lijkt er op dat je meteen voor de leeuwen wordt geworpen? Vreemd dat jij als stagiaire meteen al zulk werk moet doen: mensen wassen, infuus aanleggen, terminale patiënten verzorgen. Lijkt me best wel spannend en, vooral in jouw situatie, ook erg confronterend. Ik denk dat je mondig genoeg bent om "nee" te zeggen als het echt te moeilijk voor je wordt.
    Aan de andere kant leer je op deze manier natuurlijk ook veel. Maar het moet je niet boven het hoofd groeien ....
    Op dit moment (woensdagavond, 22.30 uur) ben je waarschijnlijk alleen, omdat Marieke i.v.m. nare omstandigheden naar Nederland is. Lukt het een beetje om alleen te zijn? Gelukkig, nog twee dagen en dan is Marieke weer terug. Het lijkt me trouwens erg leuk om samen stage te gaan lopen. Vooral als je elkaar zo goed aanvoelt en aanvult.

    Het was maandag voor mama Ineke natuurlijk een heel speciale dag. Daarom zijn we samen naar Münster gegaan. Zie je het voor je: broer en zus samen op stap. Het was erg gezellig. Ze hebben in Münster trouwens lekker ijs. We hebben vooral het oude gedeelte van Münster bekeken. Ik geloof dat we in totaal 4 of 5 kerken hebben bekeken (van de 80!). Mooi, erg mooi.
    En als we dan 's avonds ook nog "aardappel anders met sla en vlees" eten, is de dag helemaal compleet.
    's Avonds heeft je moeder nog een scanner gekocht. Dat wilde ze al heel lang; het is er nu dan eindelijk van gekomen. Kan ze eindelijk die "oude" negatieven scannen en omtoveren tot foto's. Ik moest het apparaat natuurlijk meteen installeren. Maar dat ging gelukkig goed.
    Om ongeveer 22.00 uur reed ik weg; om 23.40 uur was ik thuis. Maar toen lag je moeder al te pitten. Ik hoop dat ze veel plezier van het apparaat heeft.

    Ik zal je deze keer maar geen vragen stellen .......

    Nicole, ik hoop dat je, samen met Marieke, een heel fijne en vooral leerzame stage zult hebben in Neumarkt. En dat je er heel snel je draai zult vinden. Ik twijfel er niet aan: dat zal vast wel lukken.
    En het lijkt me verstandig dat, wanneer je in het ziekenhuis iets moet doen wat je nog nooit gedaan hebt of waar je tegenop ziet, je om hulp vraagt. Ze zijn verplicht je te helpen. En je gaat wel met zieke mensen om. Toch ..... (Jawel, het blijft een schoolmeester).

    Toch nog één klein vraagje: heb je in de omgeving al een café gevonden dat lijkt op de Drie Gezusters uit Groningen?

    Groeten van
    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Neumarkt

Nicole

Actief sinds 28 Jan. 2008
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 8276

Voorgaande reizen:

18 Februari 2014 - 11 Maart 2014

Costa rica

15 Februari 2008 - 15 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: